Lipsa vitaminei D creste rata mortalitatii
13 August 2008
Lipsa vitaminei D din organism poate determina o crestere cu 27% a ratei mortalitatii, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii americani, care coroboreaza si rezultatele altor lucrari ce arata rolul important jucat de aceasta substanta în organism. Cercetatorii de la Facultatea de medicina Johns Hopkins (Maryland) au analizat un esantion de 13.000 de barbati si femei care aveau o stare buna de sanatate si care au luat parte la un studiu national ce avea ca obiectiv compararea riscurilor mortalitatii la persoanele cu nivel scazut de vitamina D în organism si la cele care aveau în corp o cantitate normala din aceasta substanta. Dintre cei 1.800 de participanti decedati pâna la 31 decembrie 2000, circa 700 sufereau de maladii cardiovasculare, iar 400 prezentau un deficit de vitamina D. Riscul de deces a fost cu 27% mai mare la persoanele în organismul carora vitamina nu se gasea în cantitati suficiente. Numarul deceselor survenite în urma crizelor cardiace nu a fost suficient de mare în cadrul grupului pentru a se putea stabili stiintific o legatura între cauza si lipsa vitaminei D, au explicat autorii studiului, publicat în revista Archives of Internal Medicine, pe 11 august. În studiul recent se arata clar ca exista o legatura între nivelul scazut de vitamina D în sânge si cresterea incidentei cancerului la sân si a depresiei în cazul persoanelor în vârsta. Un studiu publicat anterior de echipa de la Johns Hopkins a stabilit o legatura posibila între cresterea cu 80% a riscului de boli arteriale si deficitul de vitamina D. Cercetatorii au atras atentia ca si alte studii, publicate în 2007 si realizate pe animale de laborator si oameni, au indicat existenta unei legaturi între nivelul scazut de vitamina D din sânge si bolile cardiovasculare. “Rezultatul studiilor noastre arata mai clar ca barbatii si femeile trebuie sa îsi monitorizeze îndeaproape nivelul de vitamina D din organism”, a declarat unul dintre autorii studiului. Un studiu austriac realizat pe 3.258 de pacienti, cu vârsta medie de 62 de ani, publicat în iunie, a aratat ca persoanele care aveau cantitati mici de vitamina D în sânge erau de doua ori mai expuse riscului de deces decât ceilalti. Vitamina D joaca un rol important în cadrul sistemului imunitar. Potrivit editorilor de la Archives of Internal Medicine, cel putin 50% dintre adultii cu vârste sub 50 de ani din întreaga lume sufera de deficit de vitamina D, problema care afecteaza si numeroase persoane tinere. Diminuarea activitatilor în aer liber, poluarea si îmbatrânirea sunt explicatii posibile pentru aceasta carenta. Principala sursa de vitamina D o reprezinta expunerea la soare timp de 10-15 minute la soare în fiecare zi. În ceea ce priveste alimentele, vitamina D poate fi sintetizata de organism din peste.
MediafaxAi ceva de spus?



